Waar de mobiele telefoon vroeger nog een luxe artikel was, is het tegenwoordig toch wel een belangrijk onderdeel van het leven geworden.
Mensen hun hele leven staat op de telefoon. Als je jouw smartphone kwijt bent, kun je geen contact meer opnemen met vrienden en familie. Iedereen is immers gewend dat je dit via Whatsapp doet. Als je een smartphone hebt, is het tevens enorm belangrijk dat je internet tot je beschikking hebt. Want vrijwel alle applicaties maken hier gebruik van.
Omdat meer en meer mensen een mobiel internet abonnement nemen, dalen de kosten hiervoor aanzienlijk. Je kunt steeds meer data krijgen voor hetzelfde geld en er zijn zelfs weer providers die onbeperkt internet aanbieden aan klanten. Nergens meer naar omkijken dus en altijd en overal snel 4G data tot je beschikking hebben. Je ziet dan ook dat prepaid minder populair aan het worden is. Wel gebruiken veel ouders het nog om hun kinderen bereikbaar te houden, zonder dat de kosten de pan uit gaan. Maar ook dit wordt minder populair, omdat steeds meer providers van abonnementen ook de mogelijkheid bieden om de kosten beter te beheersen.
Sim Only doet het goed
Tegenwoordig is eigenlijk ieder abonnement wat wordt afgesloten een zogenaamd sim only abonnement. Vroeger ‘kreeg’ je vaak nog een telefoon bij je abonnement. Dat zetten we even tussen aanhalingstekens, omdat je hier in feite gewoon zelf voor betaalde. Veel mensen zijn hiermee te mist ingegaan. Ze dachten dat de telefoon gratis was (en de providers boden het ook zo aan), maar in feite hadden ze gewoon een persoonlijke lening voor de telefoon afgesloten. Hier zijn wat gerechtelijke uitspraken over geweest in de afgelopen jaren en tegenwoordig worden er nog enkel sim only abonnement aangeboden. Je kunt er dan een telefoon leasen / lenen tegen een los bedrag.
Zo zou het voor consumenten duidelijker moeten worden waar ze nu eigenlijk voor betalen. Ook krijg je een kredietcheck wanneer je een telefoon wilt lenen. Zo hoopt de overheid dat minder mensen in de schulden komen. Op zich een goede ontwikkeling natuurlijk!
In de tijd dat je dus een telefoon bij je abonnement kreeg, kon je ook al gewoon een sim only afsluiten. Je betaalde dan voor dezelfde hoeveelheid belminuten veel minder per maand voor het abonnement. Op zich was het dus wel logisch dat je zelf voor het toestel betaald, helaas was dit dus niet bij iedereen duidelijk (of wilde ze het gewoon niet weten, dan kan natuurlijk ook).